Felnőtt OLVASÓK kÖRE
Kezdetben az Újkerti Könyvtárban, majd 2006. szeptembere óta az Újkerti Közösségi Házban működő Felnőtt Olvasók Köre (FOK) létrejöttének története:
1945-1970-es évekig a magyarországi művelődési élet egyik jellegzetes sajátossága volt, - pár európai országéhoz hasonlóan - hogy a művelődés folyamataiban a „köz” művelődés és a „köz” oktatás egymástól kettészakadt, tartalmilag és intézményileg is.
Ennek oka, hogy a társadalmilag szükségesnek ítélt ismeretek, tudás, képesség, magatartás elsajátítatása, mint közoktatás, mint iskola, leválik és elszakad a közművelődéstől. Az iskola akár a kényszer útján is elsajátítandó tudás, az állampolgárként és munkaerőként való létezéshez szükséges tudás intézményévé vélt 1945 után.
A közművelődés a szabadság szférája. Ez a szféra is szervezett ugyan, de az itt felajánlott tudás, műveltség elsajátítása nem kötelező, csak lehetőség az önfejlődésre.
Az 1970-es évek elejétől „új típusú” intézmények jöttek létre, amelyek arra szövetkeztek, hogy ezt a két szférát újra egyesítsék. Keresték a választ arra, hogy hogyan lehet a mai modern világunkban az iskola, a tanulóifjúság háza, kiindulópontja, szellemi műhelye, egy település egész művelődési folyamatainak. Ezeket az új intézményeket neveztük „általános művelődési központoknak” (ÁMK) „nevelési központoknak”(NK).
Ilyen ÁMK-ban kezdődött a könyvtári munka 1980-ban az Újkertben. A feladatok mindig az állandóan változó olvasói igényekhez igazodtak. 1996-ban alakult meg a Nyugdíjas Olvasók Klubja , amelynek 2002. januártól Újkerti Felnőttek Olvasó Köre (UFOK) nevet adtuk.
Olvasókör programja, tervek:
A munkában eltöltött időt figyelembe véve, életünket két nagy részre oszthatjuk:
„Életünk délelőttje” - Nyugdíjas kor előtti szakasz.
„Életünk délutánja” - Nyugdíjas kor.
Ha azt akarjuk, hogy ez a délután ne legyen csak pusztán a délelőtt szánalmas toldaléka, akkor ezt a kort meg kell tölteni tartalommal, értékkel, elfoglaltsággal.
A művelődési intézményekre ezen a téren nagy feladat hárul, ezen belül a könyvtárakra is.
Ugyanakkor az idősebbek tudatában felhalmozódott egy csomó olyan tudás, az átélt történelmi események tapasztalata, értékítélete, amely egyetlen írott dokumentumban sem található meg. Meg kell menteni ezt a történelmi örökséget, le kell jegyzetelni, és a történészek rendelkezésére adni.
Ezeknek a megteremtésére jött létre az Újkerti Könyvtárban a Felnőtt Olvasók Köre. Ebben az olvasókörben kezdődött meg 2002. januárban az a program a Debreceni Egyetem Felnőttnevelési és Közművelődési tanszékével közösen, amelyet a Sokrates Nemzeti Irodához beadott Grundtvig pályázat is támogatott.
Cél : segítséget adni és módszereket kidolgozni, az élethosszig tartó tanulás és a „Tudás Európájának” megteremtéséhez.
A Felnőtt Olvasók Körének tagjai : 15-20 fő. (50% nő, 50% férfi)
Iskolai végzettség szerint : egyetemi, főiskolai végzett: 12 fő
középfokú végzett: 8 fő
Életkor szerinti megoszlás : 40-80 év
Programok időpontja : minden héten csütörtökön
14.30 órától - 16.30 óráig.
Témakörök:
- Hogyan élték meg a különböző életkorú emberek a háború befejezésétől napjainkig terjedő időszakot a munkájukban, művelődési életükben, magánéletükben, az élet különböző területein. A humán és reál műveltség története, alakulása napjainkban, jelentősége életünkben.
- Az irodalmi művek, a költészet megtartó ereje életünk sorsfordulóinál.
- A lakóhely jelentősége az ember életében.
- A globalizáció.
- A vallások jelentősége az emberek életében.
- A világ, ahogyan „Én” látom.
- Könyvbemutatók, aktuális témák, események stb.
- Idegen kultúrák megismerése, a látókör szélesítése.
Programjaikkal azt kívánják segíteni, hogy mindenki számára hozzáférhetővé váljon a legkorszerűbb tudás, annak érdekében, hogy aktív állampolgári életet élhessen mindenki, minden életkorban.
Hadházy Csabáné
Képek az Olvasókör történetéből:
Ópusztaszer - 2004. június 03.